Promocje

Najczęściej kupowane

O Gruzji

i naszych związkach z Gruzją ...

Firma Tamada Sp. z o.o. jest największym importerem produktów spożywczych z Gruzji (wyłączając z tego zestawienia wina). W swojej ofercie posiadamy ponad 120 pozycji asortymentowych m.in: soki naturalne, sosy, wody mineralne, alkohole, przyprawy, dżemy, konfitury, lemoniady, rękodzieło gruzińskie itp.

Skupiliśmy się na produktach spożywczych najlepiej obrazujących kulturę kulinarną Gruzji i Kaukazu. Posiadamy największy wybór soków z granatu własnego importu. Sok z granatu stał się w ostatnich latach bardzo popularny w naszym kraju. Na rynku znajduje się bardzo dużo różnego rodzaju soków z granatu. Jedynym skutecznym wyznacznikiem jakości tych soków jest zawartość antyoksydantów, gdyż wielu importerów zachwalając swój produkt jako naturalny i 100% oferuje sok z koncentratu nadmiernie rozcieńczony wodą - co pozwala na sprzedaż soku w niskiej cenie. W niedługim czasie przeprowadzimy badania na zawartość tego składnika w najpopularniejszych oferowanych na rynku sokach z granatu.

Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu wymagających klientów skoncentrowaliśmy się na imporcie najwyższej jakości soków, przez co możemy zaproponować kilka różnych rodzajów soku z owoców granatu z Gruzji i Armenii i to w wersji konwencjonalnej jak i BIO (certyfikaty wydane przez renomowane jednostki certyfikujące).

Nasza firma przeciwdziałając wykorzystywaniu nazwy adżika do sosów produkowanych według "dziwnych" receptur lub ze składników nie pochodzących z Kaukazu zastrzegła w Urzędzie Patentowym nazwę adżika. Podobnie posiadamy prawo ochronne na znak towarowy tamada.

Różnorodność klimatu i rzeźby terenu sprawiają, że niewielka Gruzja jest jednym z najpiękniejszych zakątków świata. Na obszarze niespełna 70 tysięcy kilometrów kwadratowych napotkamy zróżnicowane firmy terenu jak niziny, wyżyny i wysokie góry Kaukazu. Z klimatu subtropikalnego w niespełna kilka godzin możemy znaleźć się na jednym z lodowców Kaukazu. Zróżnicowanie klimatu i terenu umożliwia uprawę roślin typowych dla kilku stref klimatycznych. Gruzja swoim położeniem sprzyja rozwojowi winiarstwa i innych sferom przemysłu spożywczego. Stosunkowo niski poziom udziału w życiu gospodarczym Gruzji przemysłu ciężkiego pozwala cieszyć się w pełni ekologicznymi produktami.

Jednym z najlepiej rozpoznawalnych towarów eksportowych Gruzji są wina i wody mineralne. W samej Gruzji funkcjonuje kilkuset producentów wina. Nie zawsze jakość wina odpowiada aspiracjom producentów i smakom klientów. Rząd gruziński zdając sobie sprawę, iż słaby produkt niszczy markę win, wprowadza kontrolę jakościową produkowanych win i producentów win gruzińskich. Taka praktyka ma także przeciwdziałać oskarżeniom o niskiej jakości wina (np. zakaz importu win gruzińskich do Rosji – powód: jakoby wysoka zawartość metali ciężkich w winach i ich falsyfikacja) z jednej strony a także promować dobrych producentów z drugiej strony.

Gruzja jako kraj o małej powierzchni z przewagą gór (około 70%) stawia na eksport produktów spożywczych wprowadzając ułatwienia i pomoc dla eksporterów win i wód mineralnych.

Wypromowanie win i wód gruzińskich jako niepowtarzalnego produktu o wysokiej jakości jest jednym z priorytetów władz.

Producenci win z Gruzji używają przy produkcji wina przeważnie kadzi metalowych, które „odciskają się” na jakości wina. Producenci o uznanej marce w Gruzji wprowadzają jednak nowsze technologie, których jednym z elementów jest leżakowanie i dojrzewanie wina w beczkach z dębu. Kontrola jakości produktów i technologii co raz doprowadza do zamykania zakładów produkujących wino o niskich parametrach jakościowych.

Zauważalne jest także promowanie małych producentów win, dzięki wspraciu organizacji NGO, którzy produkują wino starymi metodami tj. fermantacja i dojrzewanie w glinianych kadziach zwanych kvevri.

Na rynku polskim obecni są już najwięksi producenci wina z Gruzji tacy jak: Marani, Mildiani, Teliani Valley, Kindzmarauli Maranis, Tibani, GWS, Badagoni.

Wina tych firma mamy w swojej ofercie.

Problemem dla producentów win a także klientów pijących wina gruzińskie jest współużytkowanie marek win takich jak: Kvanchkara, Kindzmarauli, Saperavi, Pirosmani. Mukuzani, Napareuli, Alazani Valley i inne. Używanie tych samych nazw dla produktów o dobrej i słabej jakości często powoduje zrażenie klienta do win gruzińskich po spróbowania wina np. o pięknej nazwie Kindzmarauli. Niewielu producentów decyduje się na promowanie własnych marek, a gdy to następuje ich udział w asortymencie produkcji jest bardzo niski.

Wahania jakościowe produktów jest znamienne nie tylko dla win gruzińskich lecz także dla koniaków. Producenci koniaków (nazwa funkcjonująca w Gruzji – w Polsce używać będziemy nazwy brandy) produkują wyroby o zróżnicowanej jakości. Jednym z czołowych producentów, cenionym nie tylko w Gruzji jest JSC “David Saradjishvili and Eniseli”. Produkty tej firmy są dostępne na rynku polskim.

Gruzja jest także producentem wódki pędzonej z winogron o nazwie cha-cha (czyt. „cza-cza”) – produkt ten nie ma jednak zbyt dużych szans na zdobycie jakiejkolwiek pozycji rynkowej w Polsce. Polska to jednak kraj w którym króluje dobra jakościowo i stosunkowo tania wódka.

Najbardziej rozpoznawalnym, także w Polsce, gruzińskim produktem jest woda mineralna Borjomi. W polskich mediach głośnym stał się zakaz importu tej cenionej wody do Rosji, przy okazji zakaz ten wprowadzono także dla win i innych produktów podając za każdym razem nieodpowiednią jakość produktów. Należy jednak stwierdzić, iż skład chemiczny wody Borjomi nie odpowiadał normom wprowadzonym przez Unię Europejską. Według deklaracji firmy chcącej dystrybuować wodę Borjomi na terenie Polski, woda Borjomi spełnia już wszelkie normy chemiczne. Powodem zakazu importu był zbyt wysoki poziom fluoru i baru. Producent GG&MW Co. wg. oświadczenia  dystrybutora wprowadził nową technologię i nie będzie problemów ze spełnieniem norm określonych w dyrektywach Unii Europejskiej.

Woda Borjomi obecna była w Polsce od dziesięcioleci, rozpoznawalność tej marki jest bardzo wysoka, dlatego szkoda byłoby aby tak dobry produkt znikną z naszego rynku. Potwierdzenie jakościowe wody sprawi, iż nasz sklep z najwyższą przyjemnością zaoferuje Państwu ten produkt.

Innym produktem z kategorii wód mineralnych obecnym w naszym kraju jest woda Nabeghlavi produkowana przez firmę JSC Healthy Water Inc. Nabeghlavi to nowy produkt na rynku polskim. Woda jest importowana i dystrybuowana od 2004 roku. Jakość tego produktu pozwala zadowolić kolejnych klientów i poszerzyć sieć dystrybucji. Ciekawym faktem jest to, iż w samej Gruzji sprzedaje się więcej wody Nabeghlavi niż wody Borjomi.

Pozostałe wody mineralne, które nie zostały jeszcze wprowadzone na rynek polski to Sairme, Zvare, Mitarbi i wiele, wiele innych.

Gruzja to kraj minerałów, których ewidentna obecność wyczuwalna jest w produktach spożywczych takich jak: wino, woda, sosy, dżemy, konfitury, orzeszki laskowe, świeże i suszone owoce i wiele innych.

Gruzini to naród cechujący się długowiecznością. Źródło tej długowieczności to zapewne klimat, sposób życia i spożywane produkty. Tradycyjne spożywanie posiłków, tzw. „supra” - uczta stanowi dla Gruzinów swoistą tradycję i część kultury. Gruzini uczestnicząc w suprze są przygotowanie na wielogodzinną biesiadę podczas której wypijają bardzo dużo wina gruzińskiego i spożywają produkty kuchni gruzińskiej. Ucztę rozpoczyna „tamada”- wodzirej, mistrz ceremonii, wznosząc pierwszy toast. Toast gruziński to kategoria wymykająca się klasyfikacjom, jedyne co je łączy to długość wypowiadania i ważkość poruszanych tematów. Toast gruziński jest zaprzeczeniem toastu polskiego. Polski toast jest sygnałem do wypicia podczas gdy toast gruziński pozwala wejrzeć w głąb swojego życia, zadumać się, pozytywnie nastroić do świata. Tamada to instytucja a nie zawód, podczas supry każdy na którego wskaże tamada powinien wznieść toast stając się nowym tamadą. Określenie „tamada” stało się nazwą naszego sklepu i ma służyć popularyzacji produktów gruzińskich w szczególności win i wód mineralnych.

Co ważne w Gruzji nie wznosi się toastów piwem. Istnieje nawet zwyczaj, iż toasty piwem wznosi się „za wrogów”. Piwo to produkt, którego produkcji w Gruzji podejmują się firmy rozlewające również słynne gruzińskie lemoniady.

W Polsce dostępne są już wina, wody i sosy z Gruzji. Jakość produktów powoduje, iż w krajach ościennych Gruzji produkowane są wyroby na wzór produktów gruzińskich lub nawiązujących do ich nazewnictwa, ale jakościowo odmiennych. Takim przykładem jest sos Adżika produkowany np. w Rosji, na Ukrainie, Bułgarii. Produkty z tych krajów są organoleptycznie odmienne i nie dorównują produktowi gruzińskiemu.

Polacy i Gruzini mają wiele cech wspólnych rozpoczynając od umiłowania zabawy a na pewnych cechach historycznych kończąc. Chociaż mentalność Gruzinów może być dla nas denerwująca (szczególnie spóźnianie się), jednak ich gościnność, otwartość rekompensuje wszystkie negatywne (dla nas) cechy.

Gruzja wykazuje podobieństwa historyczne z Polską. Podobnie jak Polska Gruzja była okupowana, w tym samym roku (1918) odzyskała niepodległość. Polska jako jeden z nielicznych krajów uznał wówczas niepodległość Gruzji. Gruzini walczyli, podobnie jak Polacy, o swoją niepodległość w powstaniach. Jednak w 1921 roku Gruzja ponownie utraciła suwerenność. Oficerowie gruzińscy emigrowali m.in. do Polski gdzie wstępowali do armii polskiej. Niedawno został odsłonięty, przez Prezydentów oby krajów, na terenie Muzeum Powstania Warszawskiego pomnik poświęcony poległym żołnierzom narodowości gruzińskiej. Gruzinie walczyli i ginęli w Kampanii Wrześniowej, Katyniu a także Powstaniu Warszawskim.